3 tips til god helse i hundens år

Red, Chinese paper lanterns hung from buildings across a street. Overlay text reads 3 tips to staying healthy during the year of the dog.

Ifølge det kinesiske horoskopet går vi snart inn i hundens år. Hvordan kan du best holde kropp og sjel sunn i hundens år?

16 februar går vi inn i hundens år og jordens element ifølge det kinesiske horoskopet, og det blir år 4715 i den kinesiske kalenderen. Det viktigste å vite om hundens år er at det er fokus på å komme mer i kontakt med naturen. Skal du komme i kontakt med naturen i hundens år er dette noen gode og enkle tiltak du kan gjøre. Det handler ikke om å slanke seg eller gjøre drastiske endringer. Det handler om å bli kjent med deg selv og finne ut hvilke tiltak du kan gjøre for at du og din kropp skal få det så bra som overhode mulig i hundens år. Små tiltak som krever lite kan utgjøre en verden av forskjell. Her får du noen gode tips til hvordan du kan ta vare på helsen din i hundens år.

A person holding a white bowl with granola, yoghurt and red berries.

Start dagen med en god frokost

Kroppen er et naturlig mesterverk og trenger god og ikke minst riktig næring for å fungere best mulig. Når du står opp om morgenen begynner mesterverket å forbruke energi, derfor er det viktig å huske på en god frokost om morgenen. De fleste av oss har mye å gjøre på kort tid og rekker kanskje ikke frokost. Her får du en god oppskrift på Havregrøt med Chia som har alle næringsstoffene du trenger på morgenen. Oppskriften er beregnet på en person.

  • 1 dl havregryn
  • 2 ss chiafrø
  • 1 dl melk
  • 1 dl yoghurt.
  • Eventuelt kan du legge til: kanel, vaniljepulver, honning eller frukt og bær.

Bland sammen ingrediensene i en bolle eller beger på kvelden og sett den i kjøleskapet til morgenen etter.

Oppskrift hentet fra melk.no.

Black, smooth edged rocks stacked to form a tower of rocks. They are perfectly balanced on top of each other on a rock emerging from water. There's green nature in the background.

Mindfulness

Bruk tid på å slappe av og være til stede i nuet. Mindfulness blir stadig mer populært og det er jo nettopp fordi mange opplever at det hjelper. Men hva som er mindfulness varierer fra person til person og det som gir avslapping for en person, blir stress for en annen. Det viktige er å sette av tiden til ting som gir deg energi. Prøv deg frem og se hvilken form for mindfulness som hjelper deg å ta vare på din kropp og ditt sinn.

A brown haired woman sits on a wooden pier, her back to the camera. Her legs are crossed and her arms are resting on her knees. She appears to be meditating. There's a lake and forest in front of her. The sun is setting.

En ting det er viktig å fokusere på er pusten, den tilfører kroppen nødvendig oksygen. Et gammelt kinesisk ordtak sier at om du mestrer kunsten å puste riktig, har du styrken, visdommen og motet til ti tigre. Her får du tips til en pusteøvelse som ikke tar mer enn 10 minutter.

A woman in jeans, a black shirt, and a white hat is walking down a natural unpaved road in a green pine forest.

Sett deg ned på pute, matte eller på en stol. Sørg for at bena er i kors eller godt plassert mot underlaget. Slapp godt av i muskulaturen, slipp alt stresset og rett opp ryggen. Begynn med å sakte trekke inn pust gjennom nesen og sørg for at lungene og magen blir helt fulle av luft. Hold så pusten og pust så ut og bruk omtrent dobbel så lang tid som du brukte til å fylle lungene. Poenget her er å puste med mellomgulvet. Gjør dette i 5 til 10 minutt og kropp og sjel vil kjennes veldig avslappet etterpå.

A dark grey pile of balanced rocks on a beach at sunset. A woman is walking on the beach barefoot.

La naturen ta vare på kroppen

I naturen finnes det mange gode måter å ta vare på kroppen. Enten det gjelder fysisk aktivitet og bevegelse i naturen, eller naturlig pleie av kroppen. Hva med å love deg selv en dag i uka der du tar løpeturen i skogen og ikke på tredemølla? Hva med å legge svømmeturen til et underdørsbasseng eller et tjern i skogen? Frisk luft gjør oss alle godt.

A brown puppy with large brown eyes lying down on a red and blue duvet.

Eller hva med å lage naturlig hudpleie slik at du tilfører huden minst mulig tilsetningsstoffer? Det er også veldig viktig å være bevisst på hvilke produkter man bruker til hud og kropp. Fuktighet er veldig viktig og forhåpentligvis klarer du å få i deg det du skal av vann i løpet av dagen. Men det kan være at huden din trenger det lille ekstra, for eksempel i ansiktet. Bruker du foundation kan kanskje Lava Art Compact Cushion med 19 naturlige ingredienser være noe for deg. Dette er en foundation som ikke tørker ut huden din, den gir faktisk fuktighet. Den blokkerer heller ikke porene, så huden får puste gjennom dagen.

Lava Art Compact Cushion on a wooden cutting board, surrounded by all four Lava Art Perfect Cover Color Concealers. There's a cup of coffee, and a small bouquet with yellow flowers and green leaves.

 

 

 

Legg igjen en kommentar